Voorbeeldomroep
gelderland

Niemand langs de kant, behalve bij de vierdaagse

Omroep Gelderland verbindt je. Dat is de belofte die de omroep haar kijkers, luisteraars en de bezoekers van websites en evenementen doet. Verbinden kent tal van schakeringen. Door naar het nieuws te kijken weet je wat er in je omgeving speelt. Daardoor kun je je betrokken gaan voelen als inwoner van dorp, stad of provincie. Verbinding kan ook veel verder gaan. Samen met anderen een probleem in je provincie aanpakken. Klein of groot. Omroep Gelderland streeft ernaar om mensen met elkaar te verbinden. De mate waarin mensen zich verbinden, bepalen ze natuurlijk zelf. Maar als het aan Omroep Gelderland ligt, blijft niemand langs de kant staan, behalve bij de vierdaagse dan.

Die belofte maken ze waar door het maken van programma's op radio en tv, door internet en sociale media en door het organiseren van evenementen.

 

 

De naam van het beestje

 

Het oude logo van Omroep Gelderland

Het balletje van verandering ging in Gelderland rollen vanweg de lange naam van Omroep Gelderland. Vooral in Sociale media en op internet, was www.omroepgelderland.nl een ruimtevreter. Van de 144 tekens die een tweet lang is, ging de helft al op als afzender. Een slimmerik claimde www.gld.nl en zo was een nieuwe kans, maar ook een uitdaging geboren. Want hoe presenteer je dat?

Deze stap bracht de omroep ertoe om de hele positionering tegen het licht te houden. Ook visueel gezien was er na 14 jaar Vos behoefte aan een opfrisbeurt. Bij Omroep Gelderland begrepen ze heel goed dat het geen zin heeft om alleen een likje verf aan de buitenkant te doen. Er was behoefte om de identiteit van de omroep goed vast te pakken om daarmee een nieuwe huisstijl te ontwikkelen.

 

acties.....

Regionale binding

Regionale omroepen hebben niet het hipste imago denkbaar. Cijfers leren dat mensen pas naar 'de regionalen' gaan kijken als ze gesetteld zijn en de kinderen bezig zijn het huis te verlaten. Dan pas ontstaat bij mensen serieuze belangstelling voor wat er in hun directe omgeving gebeurt. Tegelijk zijn veel programmamakers nu juist jong, volop in beweging en nog helemaal niet genesteld. Zo lijkt er een kloof te bestaan tussen doelgroep enerzijds en programmamakers anderzijds.
Daarnaast kunnen ze financieel niet voluit profiteren van hun regionale binding. Regionale omroepen krijgen hun geld uit Den Haag. Niet van de provincie, die is slechts doorgeefluik.

Omroep Gelderland is de grootste regionale omroep met bijna 200 mensen op de loonlijst. Behalve dagelijks twee nieuwsbulletins maken ze ook elke dag een 'varia' programma. Ze zijn actief betrokken bij evenementen als de Nijmeegse vierdaagse, maar organiseren zelf ook van alles. Een topper is het programma 'Zomer in Gelderland' waar gedurende zes weken elke dag vanuit een andere plaats een enthousiast live programma wordt gemaakt waar duizenden mensen op af komen. De naamsbekendheid van Omroep Gelderland is enorm. Maar liefst 90% van de Gelderlanders kent de omroep. Vijftig procent kijkt wel eens. Daarmee heeft de club een achterban van ongeveer een miljoen kijkers.