• Verbinding centraal in nieuwe vormgeving Omroep Gelderland

      Amersfoort/Hilversum – Vanuit de merkbelofte ‘Omroep Gelderland verbindt je’ hebben betekenisadviesbureau idity uit Amersfoort en grafisch ontwerpstudio Holland Centraal een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. De nieuwe vormgeving is sinds 1 januari 2013 te zien op tv, web en print.

      Kerngedachte van het ontwerp is het logo als marker. “Tijdens het identiteitstraject dat we met Omroep Gelderland doorliepen, werd duidelijk dat ‘Gelderland’ een tamelijk abstract begrip is”, vertelt Rob Bosveld – betekenisadviseur. “Tegelijk kennen bijna alle Gelderlanders de omroep. Veel kijkers ervaren dat de omroep ‘van hen’ is. Het doel van Omroep Gelderland  is om inwoners te verbinden met de provincie, maar ook met elkaar. “De marker is daar het geheugensteuntje voor. Het geeft het signaal ‘ik ben deel van Gelderland’.”

      Ook de nieuwe station idents vertellen dit verhaal. “De idents worden wekelijks nieuw gemaakt. Het zijn opnames uit de dagelijkse werkelijkheid van de kijker en de omroep,” aldus art-director Frank Engeman van Holland Centraal. Door de camera van de Omroep maak je bijna letterlijk even contact met gewone Gelderlanders in een gewone situatie. Een korte blik in de lens, een hoofdknikje, een handgebaar leggen de verbinding. Geen panoramische vergezichten dus, maar gewone mensen in het leven van alledag.

      Aangename goed geïnformeerde buurvrouw

      “Tijdens het identiteitstraject hebben we uitgebreid stilgestaan bij de vraag welke rol Omroep Gelderland in het leven van haar fans vervult”, vertelt Bosveld. Idity gebruikt daarbij het archetypemodel(*, van psycholoog Carl Jung. Omroep Gelderland spreekt in mensen het verlangen naar sociale verbinding aan. Hard werken, solidariteit en een afkeer van sterallures zijn belangrijke begrippen, zowel voor de medewerkers van de omroep als voor de kijkers. Daardoor herkennen ze elkaar en vormen ze een hechte band. Uitgedrukt in een personae kun je zeggen dat Omroep Gelderland een aangename goedgeïnformeerde buurvrouw is. Zij organiseert de buurtbarbecue waar je mensen spreekt die je anders alleen maar gedag zegt. Ze weet altijd wat er speelt in de buurt, brengt mensen bij elkaar, stelt soms kritische vragen en zit nooit om een leuk verhaal verlegen.

       

      De nieuwe visuele identiteit is te zien op www.gld.nl en op televisie.

      (* Op www.bedrijfspersoonlijkheid.nl staat meer informatie en een gratis test.


      Over idity

      Betekenis is de drijfveer van idity. Het bureau wil bedrijven en organisaties helpen om te opereren vanuit het verlangen om maximaal betekenisvol te zijn. Organisaties die winst durven zien als een middel om een maatschappelijk doel te realiseren, zijn veel aantrekkelijker. Hun gedrevenheid inspireert medewerkers en trekt vanzelf de passende klanten aan. Marketing en communicatie krijgen in dit paradigma een hele nieuwe betekenis. Niet meer gericht op cijfers maar op het realiseren van de missie van de organisatie.

      Over Holland Centraal

      HollandCentraal is een grafisch en audiovisueel designbureau voor bewegend beeld. Gespecialiseerd in maatwerk van conceptontwikkeling tot eindproduct. Wij zetten vragen om in krachtige, uitdagende, innovatieve mediaproducties.

    • Downloads

      Download de logo's van idity, Holland Centraal en Omroep Gelderland als EPS

      Download zipbestand (600Kb)