• blog

      Waar begin je als je gaat nadenken over ‘jouw marketing’? Een natuurlijke neiging is om te kijken naar ‘de markt’. Veel ondernemers beginnen met vragen als: “Wie zijn er op die markt, die mijn product willen kopen?” Of: “Wat moet ik doen om zoveel mogelijk van die mensen te bereiken met mijn aanbod?” Toch is dat niet de juiste plek wil je tot een aanstekelijke positionering komen…

      Het punt is dat de meeste concurrenten precies hetzelfde doen. Daardoor verzand je al heel snel in opbieden op productniveau: ‘De mijne is sneller!” vs. “De mijne is zuiniger.” Of je gaat afprijzen. Dat is concurreren op prijsniveau. Het eerste is voor afnemers vaak lastig toetsbaar en leidt gemakkelijk tot holle kreten. Het tweede is de dood in de pot op lange termijn, want je holt je eigen inkomstenpositie uit.

      stel dat jij er niet zou zijn...

      Zoek je een werkelijk duurzame marketingstrategie, dan moet je het lef hebben om ergens anders te beginnen. Namelijk bij jezelf. Ik stel vaak de volgende vraag om het gedachtenproces op gang te brengen: “Wie zou er wat missen als jij (jouw dienst of product) er niet zou zijn?” Zouden mensen echt iets missen als jij er morgen niet meer bent? Of hebben ze plenty even goede alternatieven? Als dat zo is, wat voeg jij dan toe? Deprimerende gedachte? Stop, nog even doorlezen. Want juist jíj maakt het verschil!

      De kunst is om die markt even helemaal te vergeten. Stel… dat je morgen voldoende geld zou hebben om van te leven, wat ga je dan doen? Wat vind je dan werkelijk belangrijk? Daar ligt het antwoord op het fundament onder je marketing. Als je scherp in beeld krijgt wat jij écht belangrijk vindt (en dat gaat verder dan “wereldvrede”) dan, heb je de sleutel in handen. Waarom?

      1 – Jouw werkelijke drijfveer is de beste motor

      Toegegeven; veel mensen lijken niet echt diep nagedacht te hebben over hun drijfveren. Maar als je er een tegenkomt die zijn drijfveren helder heeft, dan weet je het onmiddellijk: Ze zijn niet te stoppen. De energie komt diep uit hun binnenste. Klinkt mooi hè? Dat is het ook! Maar mooi is iets anders als makkelijk. In veel gevallen moet je bereid zijn om lagen rommel rond je eigen hart weg te schrapen om bij die kern uit te komen. Dus makkelijk is het niet. 

      2 - Jouw werkelijk drijfveer is het meest aantrekkelijk.

      Mensen die in vuur en vlam staan voor iets, zijn aanstekelijk. Ok, niet voor iedereen, maar dat hoeft ook niet. Als jij je werkelijke drijfveer ontdekt, wordt je vanzelf enthousiast. Dat werkt aanstekelijk. Enthousiasme dat voortkomt uit je primaire drijfveren is authentiek en eerlijk. Je zult zien dat mensen het leuk vinden om je te helpen. 

      3 – De markt is eindeloos, je verliest slagkracht door niet te kiezen.

      Tot slot. Als je vertrekpunt ligt in je wat jij werkelijk belangrijk vindt, krijg je automatisch focus. Dat is precies wat je nodig hebt om succesvol te zijn. Elke marketeer zal je zeggen dat je moet focussen op een ‘niche’. Dat maakt je communicatie bijvoorbeeld veel gerichter. Maar veel belangrijker is, dat jij precies weet waarom jíj onmisbaar bent of wilt zijn. De focus op de doelgroep is het logische gevolg en inderdaad, dat maakt ook je communicatie makkelijker.

       

       

      blog